Vi skrur tiden tilbake til fredsåret 1945. Etter at den første rusen har lagt seg kommer høsten, og folk begynner å se fremover igjen. På Inderøy i Nord-Trøndelag forbereder Ola Kvistad seg på å starte i skogen. Så snart frosten og den første snøen kommer spenner han støttingen for den pensjonerte kavalerihesten "Kjekken". Denne vinteren driver han frem mye tømmer, mye mer enn vanlig. Våren kommer og går, høst følger sommer og en ny vinter står for døren. Ola ruster seg til en ny sesong i skogen. Når det siste tømmeoppgjøret kommer rundt påsketider i -47 reiser Ola til byen. Ikke mange vet ærendet hans.

Ferdig våren 2008
Ole M. Kvistad
En høstdag samme året reiser Ola til jernbanestasjonen. Der står det en Ferguson TE20 og venter på han. I dag kjenner vi denne traktormodellen som "Gråferguson" eller "Gråtass-traktoren". Produksjonen startet med 315 traktorer i 1946, og nytraktoren til Ola ble produsert tidlig i 1947. Den har serienummeret 4220, og produksjonen stoppet ikke før mer enn 650 000 traktorer hadde rullet ut av fabrikkene i 1956.

Valget til Ola var både dristig og framsynt, denne vårdagen i 1947. Han måtte legge åtte tusen kroner på bordet før forhandleren sendte bestillingen til England. Nytraktoren vekket berettiget oppsikt den første høsten. Gråferguson'en på Kvistad var den første traktoren på Inderøy med luftfylte gummihjul. Den kunne løfte opp redskapen, og hadde moderne motor med trykkoljesmøring og kjølevæskepumpe. Den hadde kraftuttak og tre bremsepedaler. Ettertiden har vist at Harry Ferguson satte standarden for hvordan en traktor skulle bygges med sin Model TE20.

Mangler du mangler menyen til venstre ?