Klikk på bildene for forstørrelser i eget vindu.


Hopp til siste bilde

I talja Avlessing i redskapsbua på Agle. Det første bildet på veien til en kjørbar traktor. Et trenet øye vil se at verkstedet ikke er helt ferdigstilt. Sveising og varme arbeider blir gjort utendørs.
Serienummer Serienummeret er innstanset nederst i en fastklinket messingplate under rattet foran gasshendelen. Her er selve nummeret litt skadet, og området rundt er dekket av noe som ligner Karlsons Lim. Muligens har gasshendelen frosset fast, og det er brukt et skrujern el.l. for å hakke vekk isen.
Støpenummer på motorblokk Nederst på motorblokkens venstre side finner vi dette innstøpt i godset. Det identifiserer motoren som en Continental Z-120.
Motornummer Motornummeret står på ei aluminiumsplate som er fastklinket på øvre venstre side av blokka. Når det gjelder den spesielle Continental-motoren på denne traktoren skal motornummeret være ca. 10 000 høyere enn serienummeret på traktoren. Med motornummer 14 313 og serienummer 4220 kan vi fastslå at det trolig er orginalmotoren (dessuten VET vi at det ikke er skiftet motor...). All trykt tekst er borte. Hva tallene nederst betyr er foreløpig uklart.
Produksjonsdato På venstre side av bakakselhuset finner vi en dato innstøpt i godset, her kan vi lese 24. april 1947. Noen sier at dette er produksjonsdatoen, jeg tror likevel at det tok noen dager fra huset ble støpt til traktoren var ferdig montert. I følge kilder på nettet er det ikke alle traktorene som har denne datoen.
Ferguson front Godt i gang med grovdemonteringen. Det meste av inngrodd skitt er borte. Nå skal styrestag, reimskive, topplokk og framaksling av, så er motoren klar for demontering. Hittil har alt gått bra, uten at noe er ødelagt. Ingen alvorlige feil er funnet underveis.
Motor høyre side Stort enklere kan det ikke gjøres. Traktoren har overliggende bensintank, og trenger ikke bensinpumpe. Oljefilteret ligger skjult inne i bunnpanna. Høyre side av motoren er helt ren, med unntak av manifoldene, vannkranen og uttaket til oljetrykksmåleren. Den vertikale stanga fremst på motoren er hendelen på regulatoren.
Motor venstre side På venstre side finner vi peilepinne, oljepåfylling, starter og fordeler. Coil'en sto på den trekantede platen over starteren. Veivhusventilasjonen blåser rett ned på starter og fordelerlokk. Ingen tegn til slange videre under buken på traktoren. Mellom motorens bakre kant og styresnekka ser vi startbryteren, som betjenes innvendig av gearstanga.
Refleks Spooky!!! Solen speiler seg i olje som har ligget slik i tredve år!! Har ingen forklaring på fenomenet, det kan kanskje komme av at all olje som har dryppet av innsiden på toppdekselet i disse årene har havnet akkurat her. Alt innenfor toppdekselet hadde en fuktig hinne av olje, der den var tørket skikkelig inn var den blitt til en brun masse som minnet om tjære. Vippearmene er av presset stål, mens holdene til akselen er gjort av lettmetall. Den fremste holderen er presset på akselen, som ikke er frittflytende.
Våte foringer Sirkelen som avslører de våte sylinderforingene. Legg merke til stempelklaringen; den er så bred at den kaster tydelig skygge! Legg også merke til de brune klumpene på blokka ved kjølevæskekanalen. Dette er kuler av rust, og jeg finner de stort sett overalt i kjølesystemet.
Ventilfjær Desperately seeking den brukne ventilfjæra: Bredde ca 24,6 - 25 mm, fri lengde ca 51,3 mm, trådtykkelse ca 3,6 mm, antall tørn 9 1/4 (med endetørn). Legg også merke til den pussige låsingen av ventilene.
Reimskiva Skikkelig stygg gravrust på bosset til reimskiva. Bør muligens dreies ned, avhenger litt av hvilke pakkbokser som kan skaffes. Utenfor pakkboksen lå det en støvtetting, det meste av rusten er i leiet for denne. Bulken i skiva er merke for tenningsinnstilling. Det ligger på innsiden, merkene på blokka ligger nede til venstre (sett forfra). Upraktisk plassering, spør du meg. Synes ellers at aksial-klaringen på veiva er litt stor, under fjerningen av skiva kunne veiva trekkes mye ut og inn.
Skitt au... Trodde ikke det var mulig å få olje til å henge så godt!! Overalt hvor det er mulig finner jeg et halvcentimeter tykt lag av svart gørr. Det har antagelig berget motoren for alvorlige korrosjonsskader. Øverst til høyre har vi senrtifugalregulatoren.
Kamakseldrev Synkron-merket på kamakseldrevet dukket opp under all skitten. Det er utydelig, og lett å overse. Under rotasjonen av motoren i forkant av dette bildet hørte jeg knirking og knepp, lurer på om ikke ventilløfterne sitter godt fast. Når veiva først hadde gått en runde var motstanden borte. Har drevet og oljet disse i forkant, og er forberedt på at noen kan sitte.
Opphengt Med kjettingtalja blir motordelingen en lek.
1: Stropp med to lastestropper rundt motoren
2: Løft til forstillinga henger i lufta
3: Kloss under clutch-hus
4: Demonter forstilling og senk til halve vekta ligger på klossene
5: Plukk vekk motoren, og sikre traktoren med ei stroppe under gearkassa.
Delt Det gikk bra denne gangen også!! Delingen er mer nervepirrende enn det å sette det i hop igjen. Laststropper er supre til dette bruket; de er enkle å regulere når man må finjustere ved monteringen.
Ters Dette drevet må litt frem dersom du skal ut med veivakslinga. Bruk av vanlig ters er umulig. Drevet er forborret med to hull som trolig er tenkt til dette formålet. Jeg dro det ut en drøy centimeter, og brukte tersen på resten. Dette må gjøres FØR man prøver å løfte ut veiva!!
Sprekk i trustelager Den lille sprekken i trustelageret. Vet ennå ikke om det kan skaffes nytt. Tør ikke å montere inn dette igjen, faren for at det kan dele seg er overhengende. Det har trolig gått med denne feilen en stund, hullene som fikserte lageret var litt ovale.
Stallporten Auto Staillporten Auto! Dette har jeg gjort selv engang, det var en Ford Cortina for mange år siden... Såfremt rådetappene ikke er for ovale, og det gjøres på riktig måte kan dette fungere. Husk å slipe av endene på lagerskålene! Her virker folien å være svært tynn, faren for at den flytter seg og blokkerer oljehullene er tilstede.
Rammelager Bakre rammelager. Stripene er ikke slitt i og med at oljekanalene i skålene har gått helt rundt. Variasjonen ble målt til 0,4 mm mellom høyeste og laveste punkt. Man kan faktisk SE at de brune ringene rager over resten. Man ser også hvordan den bakre pakkboksen har spist seg et spor rundt plata for svinghjulet.
Måleskjema Måleskjemaet etter slipingen av veivakslingen. Her står standard-toleransene på en ny aksel, og kontrollmålene etter en nedsliping på 0.20 mm. I og med at vi slapp unna med 0.20 kan akselen slipes ned en gang til om nødvendig. Oversiktelig og greit!!
Måleskjema Nyslipt og duggfrisk. Leiet for den bakre pakkboksen har fått seg et lett drag. Standard pakkboks bør kunne monteres.
Bremsetrommel Venstre bremsetrommel. Traktoren var helt uten bremser de ti siste årene morfar kjørte den. Det begynner å ane meg hvorfor...
Bremsetrommel Gir fagtermen "våte bremser" en ny dimensjon. Så og si alle hulrom inne i bremseskjoldene var fulle av en seig masse som minnet om tectyl. Det viste seg at en pakning mellom akselflensen og skinka var borte. Flere av boltene rundt flensen var også løse. På venstre side var bremsene tørre og fine, men sørgelig ute av justering.
Prøvemontering av rammelager Her er alle tre rammelagra prøvemontert, og boltene er dratt lett, men bestemt til. På forhånd er alle de ulike oljegangene i blokka kontrollert og renset. På denne motoren får topplokket smøreolje via den bakre opplagringen av kamakselen. Det er ellers svært viktig at rammelageroverfalla går i hop med blokka, samtidig som at endene på lagra går i hop parvis. Alt skal flukte, og se OK ut! Lagrene skal ikke være løse etter tiltrekkingen. De tre små tappene rundt det fremste hullet er styretappene for det sirkelrunde trustlageret som har voldt meg en del hodebry. Det skal shimses innpå veiva før kamakseldrevet skyves innpå.
Nedslitt startkrans Startkransen var en del slitt, om det er for mye vil vise seg når starteren slår inn første gang. Den enkleste løsningen er å dreie svinghjulet 90 grader ved montering, den nest beste er å løsne kransen, for så å krympe den på litt offset. Den beste er selvsagt å montere ny. En dreiing var umulig her, p.g.a. boltmønsteret. Enkelte svinghjul er balansert symmetriske, mens enkelte er balansert med veivakselen; ikke alle kan uten videre monteres vilkårlig!
Lille hjelper Litt hjelp er greit å ha, og arbeidsiveren varierer med hvor mye det bråker og fyker. Plansliperen og luftpistolen er favorittvertøyet, her betjener Jørund talja når vi monterer blokka igjen.
Oppjekket og nedpusset Kalenderen viser august 2007, og det er gått ett år. Prosjektet har gått litt tregere enn forventet, men det er heldigvis ikke satt noen datoer for fremdriften. Planen var å ha traktoren kjørbar tidlig på sommeren, for så å bruke tidlighøsten til lakkering og finpuss. Her er motoren prøvekjørt, og det meste klargjort for lakkering. Et par ting må fikses, bl.a. hydraulikken og et par vannlekkasjer. Det må også monteres fire nye dekk (to av de gamle kan resirkuleres om nødvendig) og traktoren må settes i skikkelig arbeid et par dager. Dersom alt fungerer greit blir det å plukke ned alt for sprøytelakkering her hjemme.
Ferdig lakkert og malt Et hopp frem til begynnelsen av oktober. Nå er alt ferdig lakkert, og det meste er montert igjen. Hydraulikken er fikset, og det er ingen kjente mekaniske feil igjen. I skrivende stund er også startmotoren montert og testet. Det som mangler nå er 6-toms lykter, baklys og sete. Teller på knappene om jeg skal rive i meg fire nye dekk, eller finne meg noe gammelt..... Er også godt i gang med å lage ei ny bakskuffe. Den gamle var i svært dårlig kondisjon, og hadde et par mangler. Bl.a. hadde kjettingene gnagd av de to fremste hjørnene. Skal bruke de orginale beslag og hengsler, og prøver å få kopien mest mulig lik orginalen.
Første prøvetur Siste dagen i mars, vi er ute på første prøveturen med nye dekk og nytt sete. Dette er første gang traktoren er ute i dagslys, og på tross av mye støv og skitt dukker en hel del skjønnhetsfeil opp. Små bulker, matt lakk, gardiner og striper. Siden i fjor høst er det dukket opp et par nye mangler. Hjullagrene på framhjula er trolig utslitte, og vasspumpa drypper. Det er også en irriterende kakk i motoren, det minner litt om ventilkakk men jeg har ikke greid å isolere det ennå. Onkel Arne mener det er en eller flere av ventilløfterne; "typisk for denne motoren"! Under monteringen syntes jeg selv at de var teite og fine.
Vognkort En kopi av det orginale arkivbladet hos bilsakkyndige. Traktoren ble første gang registrert den 30/8 1947 med kjennemerke V-234. Den 20/10 1956 ble nummeret omdisponert dvs. at traktoren av en eller annen grunn fikk nye skilter. Den fikk kjennemerke V-18376 som den beholdt til den ble avskiltet den 5/1 1979. Netto last er oppgitt til 200 Kg.
Med den gamle bakskuffa Her har jeg montert på den gamle bakskuffa. Treverket er både løst og lett, men skuffa er ikke verre enn at den tåler dagens lys. Mellom bakskjermene var det lagt et bredt bord over bakkroppen; der satt mormor og vi ungene når morfar kjørte de tre kilometrene til butikken. Vi satt med ryggen mot kjøreretningen, og var godt skjermet mot både vind og sprut.
Veterandekk De nye dekkene, skaffet til veie av Helge Aase på Åmot. Disse dekkene ble bare marginalt dyrere enn "standard" vare, og må sies å være prikken over i-en! De er nyproduserte på lisens i Asia, og er merket "Firestone" på framdekkene og "Ford" på bakdekkene. Opprinnelig var bakdekkene replika av de orginale dekkene til Ford Ferguson, forgjengeren til Ferguson-traktoren som kom i 1946. Eksperter vil finne små nyanser i ribbevinkelen som skiller bakdekkene fra de orginale. For meg er dette bra nok; jeg foretrekker nye, myke dekk som lukter godt, fremfor førti år gamle bakelitt-kringler, selv om teksten på dekksidene er litt feil!!
Fiks ferdig!!! Her har prosjektet nådd et viktig delmål, vi har tilnærmet orginale dekk og traktoren har fått gått seg skikkelig varm et par ganger. Med ei ny vasspumpe på plass er traktoren POTTE TETT!!! Etter fjorten dager i redskapshuset er det ikke EN DRÅPE på gulvet!!! Som kronen på verket har den gamle traveren bestemt seg for å lystre startmotoren. Det har aldri vært noe problem å dra motoren rundt, men det har ikke vært nok strøm igjen til coil'en. Nå har dette sett ut til å gå seg til, uten at jeg kan si hvorfor. Jeg mistenker batteriet, i gamle dager måtte et batteri brukes en del før det ytet maks. Nå er det lille batteriet i grå-ferguson'en trimmet mange ganger i forsøk på å få start, og med tiden er blyplatene blitt i stand til å frigi stadig større strøm. Fremdeles startes den kald med sveiva, som alltid ligger i bakskuffa. Sveivestart stiller klare krav til fysikk og spenst; det er alltid moro å la nykonfirmanter prøve seg!!!
Vi hopper fram til juli 2012, nærmere bestemt til Skjelvågendagene på Inderøy. Etter hvert er det blitt et bra miljø for disse traktorene i hjembygda mi, og dersom vi får litt tid på oss kan vi stille en komplett linje med alle motoralternativer fra og med Ford Ferguson 9N til og med Massey Ferguson 35X. Her har vi en Ferguson FE 35 med Standard dieselmotor fremst, deretter to Ferguson TEA 20 med Standard bensinmotorer, og vår TE 20 med Continentalmotor bakerst. Dette er alltid moro for gammel og ung, og god PR for bygda og landbruket. Vi tar ikke doningene mer høytidelig enn at alle som vil kan klatre og prøvesitte. Fremdeles sliter vi litt med batteriet, det er litt for lite til at coil'en får nok strøm så lenge startmotoren går rundt. Ellers er traktoren stort sett uendret siden siste bilde; det eneste som er kommet i tilleg er et enkelt speil på venstre side.
Hopp til første bilde


Mangler du menyen til venstre ?