Traktoren har alle de klassiske trekkene til de første Ferguson-traktorene etter krigen: Continental bensinmotor, 6-volts batteri med pluss til gods, underliggende eksospotte under høyre bakaksel, start på girstanga, "slåmaskinsete", løs startsveiv og svært spartansk belysning. Det finnes ikke en eneste bulk i hverken skjermer, panser eller radiator. Traktoren står med de samme lykter og ledningsnett som den hadde da den forlot den norske forhandleren. Den har aldri hatt speil eller blinklys; dette var ekstrautstyr som disse traktorene ikke ble levert med orginalt. Med unntak av sete, eksosanlegg og noen knuste lykteglass er traktoren komplett.

Modeller og produksjonsår fra Wikipedia:

* TE-20 Continental Z-120 bensinmotor (1946-1948)
* TEA-20 Standard Motor Company bensinmotor (1947-1956)
* TEB-20 Continental Z-120 bensinmotor, smal sporvidde (1946-1948)
* TEC-20 Standard bensin, smal (1948-1956)
* TED-20 parafinmotor (1949-1956)
* TEE-20 parafinmotor, smal (1949-1956)
* TEF-20 diesel (1951-1956)
* TEH-20 parafinmotor (1950-1956)
* TEJ-20 parafinmotor, smal (1950-1956)
* TEK-20 bensinmotor, for vingårder (1952-1956)
* TEL-20 parafinmotor, for vingårder (1952-1956)
* TEM-20 parafinmotor, for vingårder (1952-1956)
* TEP-20 bensinmotor, industritraktor (1952-1956)
* TER-20 parafinmotor, industritraktor (1952-1956)
* TES-20 parafinmotor, industritraktor (1952-1956)
* TET-20 dieselmotor, industritraktor (1952-1956)

TE20 bygd av Standard Motor Company i England:

1946        1 - 315
1947 316 - 20894
1948 20895 - 77772
1949 77773 - 116461
1950 116462 - 167836
1951 167837 - 241335
1952 241336 - 310779
1953 310780 - 367998
1954 367999 - 428092
1955 428093 - 488578
1956 488579 - 517651

TE og TEA traktorer ble bygd parallelt frem til serienummer 48000.
TO20 og TO30 bygd i Detroit, Mich. i USA:

1948        1 - 1807
1949 1808 - 14659
1950 14660 - 39162
1951 39163 - 72679
1952 72680 - 108644
1953 108645 - 125928
1954 125929 - 140000

TO30-produksjonen startet på serienummer 60001 i august 1951

Mål, serienummer og data registrert fortløpende og sporadisk under demontering og overhaling.

Serienummer på nedre kant av plate under ratt: TE 4220
Bare disse tegnene er synlig, all lakk og trykt tekst er slitt vekk. Plata er litt skadet, og nedre del av firetallet er litt ødelagt. Det er imidlertid ingen tvil om at det er tallet fire.

Serienummer på venstre side av bakakselhus, innstøpt i støpegodset: 24 4 47
På linje under, på høyde med midten: P

Serienummer på plate klinket fast på venstre side av motor: 14313
Nederst på plata er følgende preget inn: 011  011  20  30
Trykt tekst er foreløpig utydelig.

Innstøpte nummer i nedre kant av motorblokk på venstre side: Z120A-600 wf 2-26
På linjen under, på høyde med A'en: T

El-anlegg: 6 volt, pluss til gods

Max-mål på batteri: B 23 cm  D 18,5 cm  H 20 cm

Dynamo: C45X  /125   224 15A   6V --->3.47  228470
Reguleringsspenning: 7,8 - 8,2 V
Starter: Lucas   Made In England    M4180  VI25    25505  B    6V  >>>>------->  4  47

Mål på ventilfjærer: B 25 mm  Trådtykkelse 3,7 mm  H 50 mm

Fordeler: Joseph Lucas  
Model: D3A4-0  40084A
Type: V125  147  19 grader

Tennplugger: Champion UD16 med 7/8" sekskant

Bakdekk: 11.2 x 28 på 9" felg
Framdekk: 4 x 19 på 3,5" felg

Forgasser: Marvel Schebler TSX 312

Lakk: Ferguson Vintage Grey - 3931028M5

Lykteglass: Marshal Equilux, synlig bredde ca. 142 mm
Bredde på lykteinnsats:  6 "
Total bredde på hovedlykter: ca. 160 mm
Baklys, ovale og ensfargede med en pære: ca. 100 mm x 75 mm

Clutchdisk: Ø = 232 mm (9 1/8")  Lengde på boss: 32 mm  Ø-boss: (indre/ytre): 35,3 / 28,3 mm.  
Bosset er montert litt offset, og har 10 splines. Disken min er ca 8 mm tykk.

Koblingsskjema


Mangler du mangler menyen til venstre ?