Traktoren har alle de klassiske trekkene til de første Ferguson-traktorene etter krigen: Continental bensinmotor, 6-volts batteri med pluss til gods, underliggende eksospotte under høyre bakaksel, start på girstanga, "slåmaskinsete", løs startsveiv og svært spartansk belysning. Det finnes ikke en eneste bulk i hverken skjermer, panser eller radiator. Traktoren står med de samme lykter og ledningsnett som den hadde da den forlot den norske forhandleren. Den har aldri hatt speil eller blinklys; dette var ekstrautstyr som disse traktorene ikke ble levert med orginalt. Med unntak av sete, eksosanlegg og noen knuste lykteglass er traktoren komplett. |
Modeller og produksjonsår fra Wikipedia: * TE-20 Continental Z-120 bensinmotor (1946-1948) * TEA-20 Standard Motor Company bensinmotor (1947-1956) * TEB-20 Continental Z-120 bensinmotor, smal sporvidde (1946-1948) * TEC-20 Standard bensin, smal (1948-1956) * TED-20 parafinmotor (1949-1956) * TEE-20 parafinmotor, smal (1949-1956) * TEF-20 diesel (1951-1956) * TEH-20 parafinmotor (1950-1956) * TEJ-20 parafinmotor, smal (1950-1956) * TEK-20 bensinmotor, for vingårder (1952-1956) * TEL-20 parafinmotor, for vingårder (1952-1956) * TEM-20 parafinmotor, for vingårder (1952-1956) * TEP-20 bensinmotor, industritraktor (1952-1956) * TER-20 parafinmotor, industritraktor (1952-1956) * TES-20 parafinmotor, industritraktor (1952-1956) * TET-20 dieselmotor, industritraktor (1952-1956) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
TE20 bygd av Standard Motor Company i England:
TE og TEA traktorer ble bygd parallelt frem til serienummer 48000. |
TO20 og TO30 bygd i Detroit, Mich. i USA:
TO30-produksjonen startet på serienummer 60001 i august 1951 |
Mål, serienummer og data registrert fortløpende og sporadisk under demontering og overhaling.
Serienummer på nedre kant av plate under ratt: TE 4220
Bare disse tegnene er synlig, all lakk og trykt tekst er slitt vekk. Plata er litt skadet, og nedre del av firetallet er litt ødelagt. Det er imidlertid ingen tvil om at det er tallet fire.
Serienummer på venstre side av bakakselhus, innstøpt i støpegodset: 24 4 47
På linje under, på høyde med midten: P
Serienummer på plate klinket fast på venstre side av motor: 14313
Nederst på plata er følgende preget inn: 011 011 20 30
Trykt tekst er foreløpig utydelig.
Innstøpte nummer i nedre kant av motorblokk på venstre side: Z120A-600 wf 2-26
På linjen under, på høyde med A'en: T
El-anlegg: 6 volt, pluss til gods
Max-mål på batteri: B 23 cm D 18,5 cm H 20 cm
Dynamo: C45X /125 224 15A 6V --->3.47 228470
Reguleringsspenning: 7,8 - 8,2 V
Starter: Lucas Made In England M4180 VI25 25505 B 6V >>>>-------> 4 47
Mål på ventilfjærer: B 25 mm Trådtykkelse 3,7 mm H 50 mm
Fordeler: Joseph Lucas
Model: D3A4-0 40084A
Type: V125 147 19 grader
Tennplugger: Champion UD16 med 7/8" sekskant
Bakdekk: 11.2 x 28 på 9" felg
Framdekk: 4 x 19 på 3,5" felg
Forgasser: Marvel Schebler TSX 312
Lakk: Ferguson Vintage Grey - 3931028M5
Lykteglass: Marshal Equilux, synlig bredde ca. 142 mm
Bredde på lykteinnsats: 6 "
Total bredde på hovedlykter: ca. 160 mm
Baklys, ovale og ensfargede med en pære: ca. 100 mm x 75 mm
Clutchdisk: Ø = 232 mm (9 1/8") Lengde på boss: 32 mm Ø-boss: (indre/ytre): 35,3 / 28,3 mm.
Bosset er montert litt offset, og har 10 splines. Disken min er ca 8 mm tykk.