
Min egen 1962 4WD Fordson Power Major med Hamjern 120 graveaggregat.
|

En annen Major med samme foraksel; av merket "Manuel". Ettermontert i England, av Roadless. Akselen stammer fra GMC militærbiler. Den første firehjulsdrevne Major'en dukket opp i 1958. Denne frontakselen ble også montert på en del Dexta'er.
|

Nærbilde av min egen Major; legg merke til at den er nesten 8 tommer lengre enn en vanlig Major. Fremst ser vi reduksjonsgearet ( 1 : 6 ). Bak det ser vi uttaket for frontakselen, med den spesielle klumpen under clutch-pedalen. Legg også merke til at gearstanga er vendt 180°. Denne traktoren har også en sikkerhetskobling på framakselen, dette var ikke med ved en standardmontasje.
|

Her har vi en eldre E27N med samme aksel. Denne traktoren hadde samme bakpart som den første skikkelige majoren, så en ettermontering var sikkert en grei affære.
|
Også lillebroren Dexta ble utstyrt med firehjulstrekk av Roadless. Akselen er litt annerledes, men mye er likt. Denne ombyggingen ble markedsført og solgt sammen med den mer kjente Major-utgaven.
|

Dette er en orginal E27N. Den hadde "Major"-emblemet, men er mest kjent som "E27N" blant entusiaster. Når rett skal sies, så var det stort sett bare motoren som var modernisert på den "ordentlige" Majoren som kom i 1953...
|

Hva i huleste......
|
Fordson Doe, ombygd i England.
"Ernest Doe & Sons were humble blacksmith's until they came with a solution for the lack of high HorsePower tractors to work the fields around London. Their Doe Triple Drive became a legend in its own lifetime. With its two engines, four-wheel drive and a articulation of nearly 90 degrees, it was one of the most unorthodox tractors ever built. And as it was based on the Fordson Major, it was upgraded as super majors, new performance majors etc. became available providing massive machines.."
http://www.fordcrazy001.com/fordsonDoe.html
|
Dette er den tredje Fordson Doe som ble bygd, og må vel ennå ansees som en prototype. Her har vi også de orginale Ford-fargene i behold.
|
Dette var maskineri som var bygd for å brukes, noe lignende fantes ikke å oppdrive på den tiden. Fordson Doe var ikke allemannseie, og vi må regne med at de som ble montert fikk kjørt seg til gangs. De var tross alt rigget for å greie oppgaver som ikke kunne løses med vanlige traktorer.
|
En av de første utgavene under arbeid. Disse spesielle traktorene var sikkert suverene til å dra store ploger. Legg merke til hjulvektene!!
|
En stillestående utgave, antagelig fotografert på en utstilling i England. Legg merke til den tykke pølsen med hydraulikkslanger. Clutch, gear og regulator var fjernstyrt fra den bakerste (med sete).
|
Tre fjerdedeler av totalvekta lå på det fremre hjulparet. For å berge ventilene ble dekkene noen ganger sikret med korte skruer gjennom felgen inn i dekkvulsten. I uoversiktlige veikryss måtte sjåføren ha hjelpemann, eller hoppe av setet og sjekke trafikken...
|
En til av den første utgaven, side om side med en 4WD Major.
|
Fordson Doe 130. Et eksempel på en nyere ombygning. Her er to Ford 5000 koblet i hop.
|
En Fordson Doe 150, med Ford 7000 bakerst, og en Ford 5000 fremst. Dette var den største som ble levert av Ernest Doe & Sons.
|
En svensk variasjon over samme tema; vi ser at det er to Volvo BM 700.
|
To Volvo BM 55 bygd i hop på samme måte. Hvorfor og hvordan svenskene bygde om så mange av sine egne traktorer på samme måte som den orginale Doe-ombygningen er usikkert. Kanskje var det en svensk, lokal variant ??
|
Så en skikkelig skjelden doning, dette er en midjestyrt Matbro Mastiff bygd på Fordson Major. På ei diskusjonsgruppe ble det hevdet at det kun ble bygd rundt 25 stykker, og at det i dag finnes bare seks kjente eksemplarer.
|
Her ser vi tydelig midjestyringen. Bakenden virker stiv i forhold til forkroppen, her er det trolig pendlingen i framakselen som tar opp sideveis bevegelse. På bildet over ser vi tydelig at det er en firesylindret motor.
|
En Roadless Ploughmaster 64, bygd av samme firma som spesialiserte seg på å ettermontere firehjulstrekk på Fordson Major. Her er framakslingen montert under motoren, som trolig er seks-sylindret. De to hydraulikkslangene som forsvinner inn under panseret avslører at her er det montert servostyring (pingler...).
|
En skikkelig fin Fordson Major County. Denne har fire sylindre og fire like store men relativt beskjedne hjul. Enkelte av disse hadde hjul som nesten gikk over panseret. Produsert av "County Commercial Cars Ltd" i England. De fleste av disse endte opp i de amerikanske og Canadiske skoger, Produksjonen av Ford County i England fortsatte frem til 1983, og fortsatte i Kina noen år til.
|
En Major kan brukes til det meste...
|
... også som baklaster.
|
Denne Fordson-traktoren har jeg funnet bare en av hittil..... Må være svært skjelden.
|
En Ebro Super 55, lisensprodusert i Spania. Ford's variant av Masssey Ferguson's produksjon av IMT i østeuropa.
|
Denne ble annonsert som en Ebro Super 55 1962-modell. Enkelte har hevdet at disse faktisk ble produsert i Spania etter 1980!!
|
En skikkelig rodda Ford Ferguson. Motoren ser ut til å være en gammel sideventilert V8, antagelig den legendariske Ford-motoren som kom sammen med B-Forden rundt 1930. Den ga rundt 85 hester ved 3800 rpm, og er berømt for dreiemomentet sitt.
|
Noen som kan si meg hva dette er? Ei slags grøftemaskin??
|
Ei Volvo BM st257 fotografert i Sverige for et par år siden. Dekselet over halmutkastet er uorginalt. Stammer trolig fra ei st280...
|
Hva behager øyet mere enn dette ?
|
Ei Volvo-treske som har sluttet å virke...
|
Få ting er morsommere enn at andre dummer seg ut (så lenge det går bra)...
|
Variasjon over samme tema...
|
Nå mangler vi bare en som har greid å plassere traktoren oppi hengeren.....
|
Et skikkelig "Maur-velt"; trøndersk for spesielt spektakulært eller forsegjort havari som er vanskelig å rekonstruere.
|
Så en del frynsete litteratur jeg har liggende. Lurer du på noe er det bare å maile...
|
Den norske manualen, utgitt av a/s Eik & Hausken's Maskinforretning.
|
Norsk monteringsanvisning og delekatalog for "Manuel" frontaksel.
Last ned denne manualen her - Manuel_firehjulstrekk.pdf
|
Det samme for Power Loader frontlaster. Min Major ble levert med en slik, men den ble plukket av før jeg fikk tak i traktoren. Lasteren og graveaggregatet brukte samme oljepumpe- og tank. Dette var et skikkelig monstrum, som hadde en oppgitt maksimal løftekraft på 1800 kg, og en egenvekt med skuffe på 950 kg.
|
Så en godbit for entusiastene: Reduksjonsgear 1:6 for montering på Fordson Major. Dette har jeg brukt mye på traktorgraveren, det er utrolig praktisk når man må bruke bommen for å komme seg frem. Gearet består av et temmelig bredt mellomstykke, som monteres sammen med uttaket for framakselen. Tilsammen gjør disse to adapterne at traktoren min er drøyt 6 tommer lengre enn en orginal. Avstanden fram til rattet er merkbart lengre. Hvor dette gearet kommer fra, vet jeg ikke... Noen tips ??
|