ST 257 ble levert med to ulike motorer, en Perkins 4/99 dieselmotor og den mere vanlige Volvo B18C bensinmotoren. Bensinmotoren er trolig noe ulik sine søsken som ble produsert til PV og Amazon, p.g.a. den integrerte sentrifugalregulatoren. Dersom man vil bruke en bilmotor til erstatning må man montere en elektrisk regulator (såkalt "Cruise Control"). Modellene som ble levert med Perkins hadde orginalt pluss til jord, mens utgavene med Volvo har minus til jord. Dieselmotoren har regulatoren innebygd i dieselpumpa, mens bensinmotoren har sin regulator på venstre side framme ved radiatoren. Turtallet på motorene må kontrolleres en gang i blant, litt slitasje i sentrifugalregulatorene kan gi store endringer av motorhastigheten. På bensinmotorene kobler man bare opp en vanlig turteller, men på dieselmodellene må man som oftest låne verktøy fra fagfolk. Billige dieselturtellere for fast oppkobling finnes i enkelte bilrekvisitaforretninger.
Dieselmotoren har jeg ingen erfaringer med i praktisk bruk, men jeg har en stående som reserve montert på en bukk. Jeg fyrer den opp en gang årlig, og må si at jeg er glad den ikke sitter på trøska! Den snurrer fryktelig fort til dieselmotor å være, og bråker noe infernalsk. Bare tanken på å ha denne hissigproppen stående en halv meter fra høyre øre gir meg frysninger. Er det noen som har tips og erfaringer så formidler jeg det gjerne videre.
Bensinmotoren har et mere behagelig støynivå, under trøsking greier den ikke å overdøve lyden av treskeverket. Varmlufta fra kjølevifta kan være litt irriterende i godt vær, blir det for ille snur jeg lueskyggen nitti grader til høyre for å skjerme øyet og kinnet. Noen småfeil går igjen på disse motorene. Blant annet har eksos-manifolden lett for å sprekke opp. Den bærer hele vekta av eksospotta, og blir rødglødende i halvmørket. Jeg har laget et feste der potta hviler med hele vekta på motorlokket, som er avstivet innvendig i forhold til motoren. Manifolden fungerer da bare som en hylse som potta kan bevege seg fritt i, og potta kan fjernes uten verktøy samtidig som den ikke ruster fast. En annen ting som ryker er bensinpumpa. Løftehøyden fra tanken og opp i forgasseren er stor, og dersom trøska begynner å stoppe i bratte motbakker er det et tegn på at den begynner å svikte. Luftlekkasjer i bensinrøret kan gi samme symtom; se etter gnag og slitasje der det snor seg forbi remmer, skiver og skarpe kanter. Vannpumpa kan ha en tendens til å lekke litt rundt akselen like etter oppstart. Dette bruker å ordne seg utover i onna, etter som tetningen går seg til. Det kan se verre ut enn det er, hittil har jeg ikke mistet mere enn 3-4 liter kjølevæske på en høst. Dersom man venter til motoren er varm med å skru radiatorlokket den siste halve omdreiningen kan man begrense lekkasjen noe. Forøvrig er det trolig samme pumpa som på bilmotorene, så det skulle være greit å skaffe en ny. Forgasserising er også en ting som går igjen. Her har jeg prøvd alt, fra remedier på tanken til forvarming av innsugslufta. Det eneste som har hjulpet på trøska mi er å dra ut choken et lite stykke. Ikke så mye at turtallet og effekten går ned, men akkurat nok til at fuskingen gir seg. Hittil har jeg aldri måttet avslutte trøskinga p.g.a. ising, men det har vært nære et par ganger.
Til slutt en ting som helst opptrer på bensintrøskene, men som også kan forekomme på dieselmodellene. Utformingen av drivstofftanken er slik at kondensvann i drivstoffet samler seg i en strek på tvers av trøska i bunnen av tanken. Her vil det før eller senere ruste hull innenfra. Ta ut tanken og snu den opp-ned. Demonter flensen med påfyllingsrøret, lodd igjen åpningen med ei plate og lodd flensen på plass på motsatt side. Det er en forholdsvis enkel reparasjon, men vær obs på eksplosjonsfaren. Gode loddefuger er også påkrevet for å unngå lekkasjer senere.
Perkins 4/99 diesel | Volvo B18C bensin | |
Sylinderantall og tenningsrekkefølge | 4 syl / Tenning 1-3-4-2 |
|
Effekt | 35 hk DIN/ 3000 rpm | 35 hk DIN / 2200 rpm |
Maks dreiemoment | 9,0 kpm / 2100 rpm | 11,9 kpm / 1500 rpm |
Boring / slaglengde | 76,2 mm / 88,9 mm | 84,14 mm / 80 mm |
Slagvolum | 1630 ccm | 1778 ccm |
Innsprøyting / tenningstidspunkt | 20 grader FØD | 16-17 grader FØD ved 1200 rpm |
Kamvinkel | 55 grader | |
Stifter | Beru KS 039 eller tilsv. | |
Ventilklaring, varm motor - alle ventiler | 0,25 mm | 0,40 - 0,45 mm |
Arbeidsturtall - full belastning | 3000 rpm | 2200 rpm |
Turtall - høy tomgang (full gass ubelastet) | 3100 rpm | 2350 rpm |
Oljemengde og normalt oljetrykk | 4 liter / 2,5-3,5 kg | 4 liter / 3,5-6 kg |
Dieselpumpe / forgasser | CAV type DPA | Zenith VNN |
Åpningstrykk - innsprøytningsdyser | 160 kg | |
Rominnhold - kjølesystem | 8 liter | 6,3 liter |
Hastigheter - første gir | 1,7 - 4,3 km/t |
|
Hastigheter - andre gir | 2,8 - 6,9 km/t |
|
Hastigheter - tredje gir | 9,9 - 24 km/t |
|
Oljemengde og type - gearboks | 4 liter universal motorolje |
|
Dekkdimensjon og lufttrykk - drivhjul | Dimensjon 11,2/10 - 24 Trykk 1 kg/ 14 pund |
|
Dekkdimensjon og lufttrykk - bakhjul | Dimensjon 6,00 - 16 Trykk 1 kg/ 14 pund |
|
Oljemengde - hydraulikksystem | 5 liter |
|
Sjokkventilens åpningstrykk - hydraulikksystem | 48 kg |
Samlebredde på skjærebord | 2,18 meter |
Skjærebredde på knivstang | 1,98 meter |
Slagerdiameter | 550 mm |
Hastighet på luftvifte | 715 - 1325 rpm |
Lengde | 604 cm |
Bredde i arbeid med utlagt skruv | 369 cm |
Bredde i transport | 264 cm |
Minste høyde med demontert potte og innsugningsrør | 285 cm |
Fri høyde under tømmeskruen | 244 cm |
Rominnhold i tank med / uten tilleggstank | 14 hl / 10 hl |
Tomvekt - tanktresker | 2145 kg |
Øvre / Upper | Utvendig total lengde / Outer total length | 181 cm |
Tykkelse / Thickness | 15 mm | |
Bredde / Width | 34 mm | |
Nedre / Lower | Utvendig total lengde / Outer total length | 171 cm |
Tykkelse / Thickness | 18 mm | |
Bredde / Width | 35 mm |