Smørekart Framsida Innstillinger Tyvtriks Gjestebok

  Motor :

ST 257 ble levert med to ulike motorer, en Perkins 4/99 dieselmotor og den mere vanlige Volvo B18C bensinmotoren. Bensinmotoren er trolig noe ulik sine søsken som ble produsert til PV og Amazon, p.g.a. den integrerte sentrifugalregulatoren. Dersom man vil bruke en bilmotor til erstatning må man montere en elektrisk regulator (såkalt "Cruise Control"). Modellene som ble levert med Perkins hadde orginalt pluss til jord, mens utgavene med Volvo har minus til jord. Dieselmotoren har regulatoren innebygd i dieselpumpa, mens bensinmotoren har sin regulator på venstre side framme ved radiatoren. Turtallet på motorene må kontrolleres en gang i blant, litt slitasje i sentrifugalregulatorene kan gi store endringer av motorhastigheten. På bensinmotorene kobler man bare opp en vanlig turteller, men på dieselmodellene må man som oftest låne verktøy fra fagfolk. Billige dieselturtellere for fast oppkobling finnes i enkelte bilrekvisitaforretninger.

Dieselmotoren har jeg ingen erfaringer med i praktisk bruk, men jeg har en stående som reserve montert på en bukk. Jeg fyrer den opp en gang årlig, og må si at jeg er glad den ikke sitter på trøska! Den snurrer fryktelig fort til dieselmotor å være, og bråker noe infernalsk. Bare tanken på å ha denne hissigproppen stående en halv meter fra høyre øre gir meg frysninger. Er det noen som har tips og erfaringer så formidler jeg det gjerne videre.

Bensinmotoren har et mere behagelig støynivå, under trøsking greier den ikke å overdøve lyden av treskeverket. Varmlufta fra kjølevifta kan være litt irriterende i godt vær, blir det for ille snur jeg lueskyggen nitti grader til høyre for å skjerme øyet og kinnet. Noen småfeil går igjen på disse motorene. Blant annet har eksos-manifolden lett for å sprekke opp. Den bærer hele vekta av eksospotta, og blir rødglødende i halvmørket. Jeg har laget et feste der potta hviler med hele vekta på motorlokket, som er avstivet innvendig i forhold til motoren. Manifolden fungerer da bare som en hylse som potta kan bevege seg fritt i, og potta kan fjernes uten verktøy samtidig som den ikke ruster fast. En annen ting som ryker er bensinpumpa. Løftehøyden fra tanken og opp i forgasseren er stor, og dersom trøska begynner å stoppe i bratte motbakker er det et tegn på at den begynner å svikte. Luftlekkasjer i bensinrøret kan gi samme symtom; se etter gnag og slitasje der det snor seg forbi remmer, skiver og skarpe kanter. Vannpumpa kan ha en tendens til å lekke litt rundt akselen like etter oppstart. Dette bruker å ordne seg utover i onna, etter som tetningen går seg til. Det kan se verre ut enn det er, hittil har jeg ikke mistet mere enn 3-4 liter kjølevæske på en høst. Dersom man venter til motoren er varm med å skru radiatorlokket den siste halve omdreiningen kan man begrense lekkasjen noe. Forøvrig er det trolig samme pumpa som på bilmotorene, så det skulle være greit å skaffe en ny. Forgasserising er også en ting som går igjen. Her har jeg prøvd alt, fra remedier på tanken til forvarming av innsugslufta. Det eneste som har hjulpet på trøska mi er å dra ut choken et lite stykke. Ikke så mye at turtallet og effekten går ned, men akkurat nok til at fuskingen gir seg. Hittil har jeg aldri måttet avslutte trøskinga p.g.a. ising, men det har vært nære et par ganger.

Til slutt en ting som helst opptrer på bensintrøskene, men som også kan forekomme på dieselmodellene. Utformingen av drivstofftanken er slik at kondensvann i drivstoffet samler seg i en strek på tvers av trøska i bunnen av tanken. Her vil det før eller senere ruste hull innenfra. Ta ut tanken og snu den opp-ned. Demonter flensen med påfyllingsrøret, lodd igjen åpningen med ei plate og lodd flensen på plass på motsatt side. Det er en forholdsvis enkel reparasjon, men vær obs på eksplosjonsfaren. Gode loddefuger er også påkrevet for å unngå lekkasjer senere.

Enkelte tekniske data for motor og gearboks:

  Perkins 4/99 diesel Volvo B18C bensin
Sylinderantall og tenningsrekkefølge

4 syl / Tenning 1-3-4-2

Effekt 35 hk DIN/ 3000 rpm 35 hk DIN / 2200 rpm
Maks dreiemoment 9,0 kpm / 2100 rpm 11,9 kpm / 1500 rpm
Boring / slaglengde 76,2 mm / 88,9 mm 84,14 mm / 80 mm
Slagvolum 1630 ccm 1778 ccm
Innsprøyting / tenningstidspunkt 20 grader FØD 16-17 grader FØD ved 1200 rpm
Kamvinkel   55 grader
Stifter   Beru KS 039 eller tilsv.
Ventilklaring, varm motor - alle ventiler 0,25 mm 0,40 - 0,45 mm
Arbeidsturtall - full belastning 3000 rpm 2200 rpm
Turtall - høy tomgang (full gass ubelastet) 3100 rpm 2350 rpm
Oljemengde og normalt oljetrykk 4 liter / 2,5-3,5 kg 4 liter / 3,5-6 kg
Dieselpumpe / forgasser CAV type DPA Zenith VNN
Åpningstrykk - innsprøytningsdyser 160 kg  
Rominnhold - kjølesystem 8 liter 6,3 liter
Hastigheter - første gir

1,7 - 4,3 km/t

Hastigheter - andre gir

2,8 - 6,9 km/t

Hastigheter - tredje gir

9,9 - 24 km/t

Oljemengde og type - gearboks

4 liter universal motorolje

Dekkdimensjon og lufttrykk - drivhjul

Dimensjon 11,2/10 - 24 Trykk 1 kg/ 14 pund

Dekkdimensjon og lufttrykk - bakhjul

Dimensjon 6,00 - 16 Trykk 1 kg/ 14 pund

Oljemengde - hydraulikksystem

5 liter

Sjokkventilens åpningstrykk - hydraulikksystem 48 kg

Mål og vekt :

Samlebredde på skjærebord 2,18 meter
Skjærebredde på knivstang 1,98 meter
Slagerdiameter 550 mm
Hastighet på luftvifte 715 - 1325 rpm
Lengde 604 cm
Bredde i arbeid med utlagt skruv 369 cm
Bredde i transport 264 cm
Minste høyde med demontert potte og innsugningsrør 285 cm
Fri høyde under tømmeskruen 244 cm
Rominnhold i tank med / uten tilleggstank 14 hl / 10 hl
Tomvekt - tanktresker 2145 kg


Drive belts (variator belts)

My variatorbelts measuered on place - be aware, Volvo engine!!!

Øvre / Upper Utvendig total lengde / Outer total length 181 cm
  Tykkelse / Thickness 15 mm
  Bredde / Width 34 mm
     
Nedre  /  Lower Utvendig total lengde / Outer total length 171 cm
  Tykkelse / Thickness 18 mm
  Bredde / Width 35 mm

Any belt with similar data can be used, I have used old belts from Massey Harris treshers myself. There are lots of space to do adjustments. The critical measures are most likely the width and thickness. The construction on this combine make it easy to adapt belts from other treshers; what about newer Sampo, MF and others with belt variators? Poke around under some new treshers, and bring along a measure tape. If the width is within reasonably limits, and the sum of the lenghts of two belts eaqual's the figures above, then it should be possible to use them. The wheel on the engine shaft witch the belt is bent around, is much smaller on the dieselengine than on the gasolinengine, due to the higher RPM the Perkins is working with. The combination of belts dont have to be the same on your machine as on mine. However, there are plenty of possibilities of adjusting and modyfying the variator mounts, so you have to try and fail and try again. Adjust the wheels properly after mounting the new belt!!