|
Slik er det ikke alltid på trøska mi! Enkelte
problemer har jeg ennå ikke greid å justere meg bort
fra. Matingen på skjærebordet kan være problematisk
ved kort halm eller rå legde. Jeg har også lært meg
til å leve med litt snerp i korntanken; heller det enn
å spre de minste kornene for alle vinder. Under
vanskelige forhold har jeg også vært en del plaget med
forstoppelse i returelevatoren - et par ganger har jeg måttet
åpne den bakerste luka for i det hele tatt å få trøsket.
Jeg har redigert tabellene i instruksjonsboken som viser grunninnstillingene. I tillegg kommer justeringene av stubbhøyde, kamhaspel, innmatertrommel, halmbrems, tinerplater og returskjerm. Her må en justere etter fuktighet, halmlengde og innhøstingsforhold generelt. |
Skive på hovedaksel |
Skive på slageraksel | Turtall på slager |
519863 |
519861 |
830 o/min |
519863 |
519862 |
930 o/min |
519862 |
519861 |
970 o/min |
519861 |
519862 |
1220 o/min |
519862 |
519863 |
1275 o/min |
519861 |
519863 |
1420 o/min |
519863 : Diameter = 240 mm
519862 : Diameter = 280 mm
519861 : Diameter = 310 mm
Turtall på |
Bro-avstand |
Viftestyrke |
Oversåld |
Undersåld |
|
Hvete |
1220 |
12 - 5 |
75 - 95 |
10 - 12 |
7x20 eller 13 |
Rug |
1220 |
10 - 4 |
75 - 95 |
10 - 12 |
7x20 eller 13 |
Bygg |
1220 |
12 - 5 |
70 - 90 |
12 - 15 |
7x20 eller 13 |
Havre |
1220 |
15 - 6 |
65 - 80 |
12 - 15 |
7x20 eller 13 |
Sennep |
930 |
22 - 10 |
45 - 55 |
8 - 10 |
4 - 6 |
Raps |
930 |
22 - 10 |
45 - 55 |
8 - 10 |
4 - 6 |
Timotei |
830 |
22 - 10 |
0 - 10 |
6 - 8 |
4 - 6 |
Kløver |
1220 |
6 - 3 |
10 - 20 |
8 - 10 |
4 - 6 |
Oljelin |
1420 |
5 - 2 |
45 - 55 |
10 - 12 |
4 - 6 |
Erter |
500 |
22 - 10 |
75 - 95 |
15 |
13 |
Bønner |
500 |
22 - 10 |
85 - 95 |
15 |
16 |
Åpningen på oversålden måles i nitti
grader på en lamell, fra spissen av lamellen og ned på
skrå til oversiden av den bak, ikke loddrett fra en lamellspiss og ned på den under. |
Normal trøskespalte. Avstanden mellom brua og slageren er to og en halv gang så stor i framkant som i bakkant. | Trøskespalte ved vanskelige forhold og tungtrøsket vare. Avstanden i bakkant er ca. to tredjedeler av avstanden i framkant. Husk at avstanden i bakkant ikke må være mindre enn magediameteren på kornet. |
På seks-radsbygg har jeg kjørt med 5 mm bak og 11 mm fram. Åpningen i framkant må enkelte ganger tilpasses trauget i brua. Trauget på langs av brolistene er enkelt å rette opp, men av og til kommer man over slagbroer der åpningen øker fra den første brolista og videre bakover et stykke. Litt traug på tvers av brolistene kan man leve med, men blir det for ille bør man også rette opp dette. Det krever litt mere makt og nøyaktighet enn det som trengs når man retter opp trauget på langs. Ved oppretting av traug på tvers har jeg notert ned trauget på de ulike steder på brua før jeg tar den ut, og brukt en papp-plate med samme diameter som slageren (550 mm) som mal når jeg starter opprettingen. |